SANDIK YÖNETMELİĞİNİN UYGULANMASI İLE KREDİ VE YARDIMLARIN SANDIK YÖNETİM KURULUNCA NASIL VE NE ŞEKİLDE YAPILACAĞINA İLİŞKİN ESAS VE USULLER HAKKINDA YÖNETİM KURULUNCA HAZIRLANARAK GENEL KURULUN ONAYINA SUNULAN İÇ YÖNETMELİK YÖNETMELİK NO: 2
AMAÇ
TANIMLAR
BÜTÇE
Gelir bütçesi, Üyeliğe ilk girişte alınan Sandık üyelik Giriş Ücreti ile yılda bir kez Üyelik aidatının yarısı tutarında alınan emeklilik yardımı ve Üyelik aidatları ile Herhangi bir üyenin ölümü halinde her üyenin ölüm olayının vukua geldiği ay için ödeyeceği aylık üyelik aidatının % 10’u tutarındaki ölüm yardımı ile Sandık Kredi faaliyetlerinden elde edilen fon iştirak payı ve Yardım-Bağışlar ile, Sandık paralarının Banka veya Finans Kurumlarında değerlendirilmelerinden elde edilen gelirler ile Sair işlemlerden sağlanan kazançlardan oluşur. Gider bütçesi Sandık tüzüğüne göre yapılması gerekli ve mutad olan harcama kalemlerinden oluşur. Bütçe döneminin kapanması ile birlikte Gelir ve giderlere ait detaylı kesin hesap sonuçları hazırlanarak Dernek Yönetim Kuruluna rapor halinde sunulur. Yıllık raporlar Dernek Genel Kurulu yapılmadan önce Sandık Genel kurulunun onay ve ibrasına sunulur. BÜTÇENİN UYGULANMASI: Madde 7: Bütçedeki gelirlerin gerçekleştirilmesinde ve giderlerin yönetmelik hükümleri dahilinde belirtilen sınırlar içinde yapılmasında Sandık Yönetim Kurulu, yetkili ve sorumludur. Sandık gelirleri ve aidatları Sandık unvanını haiz, sıra numaralı, Matbu, Maliye Bakanlığınca basım ve dağıtımı yapılan makbuzlarla tahsil edilir veya Bankaya yatırılan paralar, ekinde kimlerin adına para yatırılmış ise listesi eklenmek suretiyle Makbuz düzenlenerek tahsil edilir. Harcamalar, imzaya yetkili üç Yönetim kurulu üyesinden ikisinin müşterek onayıyla yapılır. Harcama belgeleri için, içeriği Yönetim kurulunca belirlenmiş Sandık unvanını haiz, sıra numaralı, matbu tediye makbuzu düzenlenir, Tediye makbuzları, harcama belgesi olmayan işlemler için düzenlenir. Günlük harcama belgelerinin birden fazla olması halinde gerekli görülmesi halinde topluca tek tediye makbuzu düzenlenerek harcama belgeleri makbuza eklenmek suretiyle arşivlenir. Harcama belgelerinin aslı veya duruma göre listelenmiş hali Yönetim Kurulu üyelerinden ikisi tarafından imzalanmak suretiyle ayrıca harcama belgesi düzenlenmeden de kayıt yapılabilir. Tediye ve Tahsil Makbuzları Sandık işlerine bakan Yönetim Kurulunca yetki verilmiş çalışanlar tarafından da imzalanabilir. Sandık Yönetim Kurulu, Sandık personelinden gerekli gördüklerine, belli bir miktarla sınırlı kalmak kaydıyla harcama yetkisi verebilir. Bu kişilerin isimleri ve harcama yetkisine ilişkin ayrıntılar, Yönetim Kurulu karar defterinde yer alır. Madde 8: Sandık Yönetim Kurulu, bütçenin gelir fasılları arasında, ihtiyaç halinde aktarma yapmaya yetkilidir. Aktarmanın nedeni ve tutarı, Yönetim Kurulu kararıyla belirlenir ve karar defterine kaydedilir. Gelir fasıllarında oluşan gelirlerin harcanması Yönetim Kurulunun inisiyatifindedir. Ancak, Kredi işlemlerinde yönetmelik maddeleri gereğince gerekli kullanım zamanına uygun olarak hak eden üyelerin müracaatında kullanılmak üzere gerekli kaynak bulundurulması zorunludur. Gerektiğinde ve elde kaynak bulunması halinde Sandık tüzel kişiliği adına Yönetim Kurulu şirketler kurarak veya hisseler almak suretiyle şirketlere ortak olabilir, iştirak edebilir.
MUHASEBE ORGANİZASYONU
Madde 9: Gelir ve giderlerin muhasebeleştirilmesinde, ilgili mevzuata, Sandık etkinliklerine ve Bütçe düzenine uygun olarak hazırlanan Tek düzen Hesap sistemine uygun hesap planı uygulanır. Güncel işlemlerin gerektirdiği alt hesaplar dışında hesap planında değişiklik yapılmasında Sandık Yönetim Kurulu yetkilidir. Mevzuatta yapılan düzenlemeler ile ilgili değişiklikler Genel Kurul onayına gerek duyulmaksızın Yönetim Kurulu tarafından uygulanmak zorundadır. Madde 10: Günlük tahsilat ile günlük ödeme döküm cetvelleri, her akşam kasa kapatıldıktan sonra düzenlenerek Sandık Yönetim Kurulunca verilen yetkiye istinaden imzaya yetkili kişi/kişiler tarafından imza edilir. İmzaya yetkili kişiler, Sandık Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Günlük işlemlerin deftere geçirilmesinde gerek duyulması halinde döküm cetvelleri esas tutulur. MUHASEBE
İŞLEMLERİNDE YETKİ VE SORUMLULUK Madde 12: Muhasebe fişleri ve mizan cetvelleri, Sayman Üye veya harcama ve imza yetkisi verilmiş Sandık personeli tarafından işlem kontrolü yapılarak imzalanır. Yetkililerin imzasını taşımayan fişlere istinaden hiçbir ödeme yapılmaz. Yapıldığı takdirde, bundan doğacak Sandık zararını, ödemeyi yapmış olanlar tazmin ederler. Madde 13: Sayman üye, Sandığın muhasebe ve defterleri üzerinde inceleme ve izleme yaparak Yönetim Kurulu adına muhasebe iş ve işlemlerini sürekli olarak denetler. Gördüğü eksiklik veya aksaklıkları, gereğine göre muhasebe personeline, Sandık veya İşletme Müdürüne, ya da Yönetim Kurulu'na bildirir. NAKİT YÖNETİMİ FONLARIN OLUŞTURULMASI VE UYGULANMASI: Madde 15: Sandık kuruluşundaki amaçlar, üyelerinin tasarrufa alıştırılması, birlik ve beraberlik ile dayanışmanın sağlanması, üyelerin 36 aya kadar kısa vadeli para ihtiyaçlarının karşılanması ile, üyelerimizden vefat edenlerin geride kalanlarına yardımcı olunması ve emeklilik fonu oluşturularak emekli yardımı yapılması ve üyelerimizin konut ve araç ihtiyaçlarına çözüm olabilecek organizasyonlar ile eğitim ve sağlık yardımları ile evlenme ve çocuk yardımları yaparak bir nebze de olsa üyelerimize destek sağlayarak üyelerimizin birbirleri ile kaynaşmalarını sağlamaktır. Bu sayılan hedeflere ulaşabilmek için sandık bünyesinde Kredi Fonu ile Yardımlar fonu adı altında iki önemli fon oluşturulması amaçlanmıştır. Sandıkta toplanan paraların, Sandık Yönetimi tarafından gerek üyelere verilen krediler karşılığında gerekse Banka veya Finans kurumlarında katılım hesapları ile değerlendirilmesinden elde edilen gelirler ve Bağış-Yardım ve sair işlemlerden elde edilen gelirlerden yönetmelik gereğince zorunlu harcamalarının ve giderlerinin düşülmesinden ve bir kısmı ihtiyat olarak ayrıldıktan sonra kalan tutar Yönetim Kurulu tarafından Yardımlar Fonu hesabında Yönetimin belirleyeceği esaslar dahilinde dağıtılarak üyelerin menfaati için kullanılır. Yönetim Kurulu Bankalarla veya Finans kurumları ile üyelerin lehine kredi kullanılabilecek organizasyonları yapmaya yetkilidir. KREDİ ALMA KOŞULLARI: Madde 16: Yardımlaşma sandığı üyelerine ve talepte bulunanlara sandıkta en az bir yıllık üyeliklerini tamamlamış olmaları ve bu süreye paralel olarak aidat borçlarının olmaması halinde, ve aşağıda belirtilen türlerde, genel şartlar dahilinde ve her tür için belirlenecek özel şartlarla Yönetim Kurulunun kararı ile kredi verilebilir. Ayrıca Üyelerimiz, Sandığın parasının Bankalar veya finans kurumlarında şartların gereğine göre vadesiz veya vadeli olarak tutulması halinde ilgili kurumlarca yapılacak protokollerle üyelerimiz lehine uygulanacak günün şartlarına uygun oranlarla Yönetim kurulunca sağlanacak kredi imkanlarından, Yönetim Kurulunun kimin ne miktarda kullanabileceğini belirten yazılı muvafakati ile faydalanabileceklerdir. Sandığın kendi imkanlarından kullanılacak olan Kredi ve Borç olarak her tür kredi için yönetmelikte belirlenen iştirak fon payı oranlarını, günün gelişen ekonomik şartları dahilinde Sandık yönetimi belirlemeye, iştirak fon payı oranlarını arttırmaya veya düşürmeye yetkilidir. Üyeler prensip olarak fondan katılım payları oranında ve ödedikleri aidat sınıflandırmasına uygun olmak şartı ile eşit olarak faydalanır. Ancak elde kaynak bulunması ve talep olması halinde, Yönetim Kurulu Kararı ile mevcut kaynaklar Kredi vermekte veya sandığın amaçları doğrultusunda ve gerekli hukuki teminat ve güvenceler alınmak suretiyle ve özel şartlarda belirlenen vadelere uygun olmak üzere yönetimce üyelere kullandırılabilir. Yıl içinde hiç kredi almayan kişilerin taleplerine öncelik tanınır. Diğerleri müracaat sırasına göre işleme konur. Kredi ve Borç çeşitleri şunlardır. a- İhtiyaç Kredisi b- Eğitim Kredisi c- Sağlık Kredisi Kredi Alma ile ilgili Genel Şartlar: a)
Borç, verilen tarihi takip eden ilk aybaşından itibaren aidatların
haricinde eşit taksitlerle ödenmeye başlanır. Kredilerin miktar ve fon
iştirak paylarını türlerine göre ayrı ayrı belirlemeye, üyenin alabileceği
kredi miktarını tespit etmeye Genel Kurulca yetki verilmiş Yönetim Kurulu
yetkilidir.
f) Normal şartlarda bir üye en fazla 2 (iki) kişiye kefil olabilir. Ancak, Kredi kullanmış bir üyenin diğer 2 üyeye kefaleti kendi kredi riskinin toplamını aşamaz. Aşması halinde sadece bir üyeye kefil olabilir. Örnek 1: Bay Ahmet hiç kredi kullanmamış bir üye olsun. Bay Mehmet’e ve Bay Ali’ye kefil olabilir. Örnek 2: Eğer Bay Ahmet 2,5 milyar kredi kullanmış bir üye olup ve 2 milyar borcu kalmış bir üye ise, Bay Mehmet 1 milyar, bay Ali 1 milyar kredi için Bay Ahmet’i kefil gösterebilecektir. Çünkü Bay Ahmet’in riski 2 Milyardır ve kefaleti 2 milyarı aşmamaktadır. Örnek 3: Bay Ahmet 2.5 milyar kredi kullanmış ve 2 milyar borcu kalan bir üye ise, Bay Mehmet 1 milyar, Bay Ali’de 2 milyar kredi istemiş ise, Bay Ahmet, riski 2 milyar olduğundan ve her iki kredi talep edenlerin kredi tutarları toplamı 3 milyar olduğundan ve Bay Ahmet’in riskini aşmış olduğundan sadece bir üyeye kefil olabilecektir. Ancak her halükarda karşılıklı kefalet işlemleri kabul edilemez. (Yani Kredi kullanan 3 kişinin her ikisi birbirlerine kefil olamazlar.) g) Üyeler prensip olarak fondan katılım payları oranında eşit olarak faydalanır. Ancak elde kaynak bulunması ve talep olması halinde, Yönetim Kurulu Kararı ile mevcut kaynaklar Kredi ve Borç para vermekte veya sandığın amaçları doğrultusunda yönetimce kullanılabilir. Yıl içinde hiç kredi almayan kişilerin taleplerine öncelik tanınır. Diğerleri müracaat sırasına göre işleme konur. Kredi alma ile ilgili Özel Şartlar: Genel şartları taşıyan her üye aşağıdaki türler bazında ve şartlarda kredi kullanma hakkına sahiptir. Özel şartlarda belirtilen oranların (yani hak edişlerinin % 75 oranında kredi kullanılabilecek miktarların) fazlası tutarda kredi kullanmak isteyen üyeler her kredi türü için belirlenen aşağıda yazılı kriterlere uymak zorundadırlar. A- İHTİYAÇ KREDİSİ: Her üye giriş ücreti ve yardım fonları için yaptığı ödemeler hariç ödemiş bulunduğu aylık üye aidatları toplamının % 75’i tutarında kefilsiz olarak ve Sandık Başkanlığına hitaben yazacağı dilekçede istediği tutarı ve ödeyeceği vadeyi belirtmek suretiyle başkaca bir belge aranmaksızın ihtiyaç kredisi kullanabilir. İhtiyaç Kredisi en çok 36 ay vadelidir. Kredi fon iştirak payı, üye tarafından istenen vadeye göre her ay için % 1,10 azalan bakiye sistemine göre hesaplanarak peşin olarak kesilir. Üyeler Aidat toplamlarının %75’ini aşan tutardan daha fazla kredi talebinde bulunmaları halinde sandık üyeliğinde 1 ve 2 yıllık üyeliklerini tamamlamış olmaları durumuna göre aşağıda belirtilen tutarlarda ve her halde Genel şartlar içerisinde belirtilen kefil şartını yerine getirmek suretiyle kredi kullanabilirler. Daha fazla miktarda kredi kullanmak isteyen üyeler, dilekçe ile başvurmak suretiyle, aidat sınıfını yükseltmek ve yeni aidatları ile en az 6 ay ödeme yapmış olmak şartı ile seçtikleri aidat sınıfına ilişkin kredi miktarlarından talepte bulunabilirler. Bu durumda seçilen aidat sınıfından geri dönülemez. İHTİYAÇ KREDİSİ MİKTARLARINA İLİŞKİN KRİTERLER: Üyeler, Sandık yönetmeliğinin, 15 ci maddesine göre ödedikleri sandık aidatı sınıflandırılmasına üyelikte geçen sürelerine uygun olarak toplam birikimlerinin % 75’ini aşan kredi isteklerinde aşağıda belirlenen azami miktarları aşmamak şartı ile talepte bulunabilirler. Bu miktarlar, 2 yıllık üyeliğin tamamlanmasını müteakip takip eden her tam üyelik senesi için % 50 arttırılarak uygulanır. ÖRNEĞİN: B sınıfı aidat ödeyen ve üyelikte 3 yılını tamamlayan bir üye için 1.750.000.000.-TL.’lık sınır %50 arttırılarak 2.625.000.000.-TL olarak uygulanacaktır. 4 yılı tamamladığında da 2.625.000.000.-TL. had yeniden %50 artırılarak miktar tespit edilmiş olacaktır. 1 yılını dolduran Üyeler 2 yılını dolduran üyeler A-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 750.000.000.-TL. 1.000.000.000.-TL B-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 1.250.000.000.-TL. 1.750.000.000.-TL. C-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 2.250.000.000.-TL. 3.000.000.000.-TL. D-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 3.000.000.000.-TL. 5.500.000.000.-TL. E-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 4.500.000.000.-TL. 9.000.000.000.-TL. B- EĞİTİM KREDİSİ: Her üye giriş ücreti ve yardım fonları için yaptığı ödemeler hariç çocuklarının eğitiminde kullanılmak ve çocuğunun eğitim durumunu gösteren okul idaresinden alınmış öğrenci durum belgesini Sandık Başkanlığına hitaben yazacağı dilekçesine eklemek suretiyle, ödemiş bulunduğu üye aidatları toplamının % 75’ i tutarında kefilsiz olarak eğitim kredisi kullanabilir. Eğitim kredisi en fazla 12 ay vadelidir. Kredi fon iştirak payı üye tarafından istenen vadeye göre her ay için % 1 oranında azalan bakiye sistemine göre hesaplanarak peşin olarak kesilir. Üyeler Aidat toplamlarının %75’ini aşan tutardan daha fazla kredi talebinde bulunmaları halinde sandık üyeliğinde 1 ve 2 yıllık üyeliklerini tamamlamış olmaları durumuna göre aşağıda belirtilen tutarlarda ve her halde Genel şartlar içerisinde belirtilen kefil şartını yerine getirmek suretiyle kredi kullanabilirler. EĞİTİM KREDİSİ MİKTARLARINA İLİŞKİN KRİTERLER: Üyeler, Sandık yönetmeliğinin, 15 ci maddesine göre ödedikleri sandık aidatı sınıflandırılmasına üyelikte geçen sürelerine uygun olarak toplam birikimlerinin % 75’ini aşan kredi isteklerinde aşağıda belirlenen azami miktarları aşmamak şartı ile talepte bulunabilirler. Bu miktarlar, 2 yıllık üyeliğin tamamlanmasını müteakip takip eden her tam üyelik senesi için % 50 arttırılarak uygulanır. ÖRNEĞİN: B sınıfı aidat ödeyen ve üyelikte 3 yılını tamamlayan bir üye için 600.000.000.-TL.’lık sınır %50 arttırılarak 900.000.000.-TL olarak uygulanacaktır. 4 yılı tamamladığında da 900.000.000.-TL. had yeniden %50 artırılarak miktar tespit edilmiş olacaktır.
1 yılını dolduran Üyeler 2 yılını dolduran üyeler A-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 200.000.000.-TL. 400.000.000.-TL B-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 300.000.000.-TL. 600.000.000.-TL. C-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 450.000.000.-TL. 900.000.000.-TL. D-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 650.000.000.-TL. 1.200.000.000.-TL. E-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 850.000.000.-TL. 1.500.000.000.-TL. C- SAĞLIK KREDİSİ: Her üye giriş ücreti ve yardım fonları için yaptığı ödemeler hariç, birinci derece yakınlarının sağlık tedavi masraflarını karşılamak üzere Hastası ile ilgili sağlık durumunu veya tedavi masraflarını tevsik edici bir belgeyi Sandık Başkanlığına hitaben yazacağı dilekçesine eklemek suretiyle, ödemiş bulunduğu aylık üye aidatları toplamının % 75’ i tutarında kefilsiz olarak eğitim kredisi kullanabilir. Sağlık kredisi en fazla 12 ay vadelidir. Kredi fon iştirak payı üye tarafından istenen vadeye göre her ay için %0.90 oranında azalan bakiye sistemine göre hesaplanarak peşin olarak kesilir. Üyeler Aidat toplamlarının %75’ini aşan tutardan daha fazla kredi talebinde bulunmaları halinde sandık üyeliğinde 1 ve 2 yıllık üyeliklerini tamamlamış olmaları durumuna göre aşağıda belirtilen tutarlarda ve her halde Genel şartlar içerisinde belirtilen kefil şartını yerine getirmek suretiyle kredi kullanabilirler. SAĞLIK KREDİSİ MİKTARLARINA İLİŞKİN KRİTERLER: Üyeler, Sandık yönetmeliğinin, 15 ci maddesine göre ödedikleri sandık aidatı sınıflandırılmasına üyelikte geçen sürelerine uygun olarak toplam birikimlerinin % 75’ini aşan kredi isteklerinde aşağıda belirlenen azami miktarları aşmamak şartı ile talepte bulunabilirler. Bu miktarlar, 2 yıllık üyeliğin tamamlanmasını müteakip takip eden her tam üyelik senesi için % 50 arttırılarak uygulanır. ÖRNEĞİN: C sınıfı aidat ödeyen ve üyelikte 3 yılını tamamlayan bir üye için 900.000.000.-TL.’lık sınır %50 arttırılarak 1.350.000.000.-TL olarak uygulanacaktır. 4 yılı tamamladığında da 1.350.000.000.-TL. had yeniden %50 artırılarak miktar tespit edilmiş olacaktır.
1 yılını dolduran Üyeler 2 yılını dolduran üyeler A-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 200.000.000.-TL. 400.000.000.-TL B-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 300.000.000.-TL. 600.000.000.-TL. C-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 450.000.000.-TL. 900.000.000.-TL. D-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 650.000.000.-TL. 1.200.000.000.-TL. E-Sınıfı aylık aidat ödeyenler en fazla 850.000.000.-TL. 1.500.000.000.-TL. KREDİ İŞTİRAK FON PAYI HESAPLAMA TABLOSU: Üyelerin hangi türden olursa olsun, talepte bulundukları krediler için iştirak fon payı tutarının hesaplanması aşağıdaki şekilde yapılacaktır. 1.260.000.000.-TL kredi alan ve 24 ay taksitle, aylık %1.10 oranı ile İhtiyaç Kredisi alan bir üyenin aldığı krediye ait iştirak fon payı hesabı:
Kredinin 24 aylık iştirak fon payı toplam 173.250.000.-TL.olmaktadır. Farklı bir metot ile iştirak fon payını daha kolay olarak hesaplayabiliriz. 24 ay vadeyi 25 olarak kabul edelim. (Bu kıstası her vade için 1 fazla kabul ederek yapabiliriz.) 25*1.10= % 27,5 %27,5/2=% 13.75 bu oranı kredi tutarı ile çarpalım 1.260.000.000 * % 13,75 = 173.250.000.-TL. bulunmuş olacaktır. Her tür kredi için değişik yüzde oranlarını bu sistemlere uygulamak suretiyle hesap basit olarak yapılabilecektir.
KREDİ VE KEFALET İŞLEMLERİNE İLİŞKİN ÖRNEKLEMELER: KREDİ İŞLEMLERİNE İLİŞKİN ÖRNEKLEMELER: ÖRNEK 1-) Sandık üyeliğinde sorumluluklarını aksatmadan ve 1 yılını dolduran, (A) sınıfı aidat ödeyen ve yıllık ödediği aidat toplamının 120 milyon lira olduğunu varsaydığımız bir üyemiz, kredi talebinde bulunduğunda ne kadarını kefilsiz alacak, hangi durumlarda kefil şartı aranacaktır. Ve bu işlemler için ne kadar fon iştirak payı ödeyecek, eline ne kadar para geçecektir. Örneğimizi üyemizin krediyi 12 ay taksitli aldığını varsayarsak ne şekilde ödeme yapacaktır.?
Demek ki bu üyemizin ödediği aylık aidatlarının toplamına göre hak edişi 120 milyon lira olduğuna göre kefilsiz alabileceği kredi tutarı da 120 milyon x % 75 = 90.000.000.-TL.dır. Üyemizin aldığı bu kredinin ihtiyaç kredisi olduğunu varsayalım. Çünkü iştirak payı oranları kredinin türüne göre değişiklik arz etmektedir. Bu üyemiz aylık %1,10’ den 12 ay vade için iştirak payı olarak 6,435,000.-TL.’yi peşin olarak sandığa ödeyecek, 83.565.000.-TL.nakit para almış olacak ve işlem yapılan ayı takip eden ay maaşından başlamak üzere aylık 7.500.000.-TL.’lık taksitlerini, 12 ay boyunca ödediği sandık aidatları dışında sandığa ödeyecektir.Eğer bu üyemiz 120 milyon ödemiş olmasına rağmen 90 milyon liranın üzerinde bir kredi talebinde bulunursa yönetmelik gereği 2 kefil şartını yerine getirmek zorunda olacaktır.
ÖRNEK 2-) Sandık üyeliğinde sorumluluklarını aksatmadan ve 2 yılını dolduran, (D) sınıfı aidat ödeyen ve yıllık ödediği aidat toplamının 300 milyondan, 2 yıllık aidatlar toplamının 600 milyon lira olduğunu varsaydığımız bir üyemiz, kredi talebinde bulunduğunda ne kadarını kefilsiz alacak, hangi durumlarda kefil şartı aranacaktır. Ve bu işlemler için ne kadar fon iştirak payı ödeyecek, eline ne kadar para geçecektir. . Örneğimizi üyemizin krediyi 24 ay taksitli aldığını varsayarsak ne şekilde ödeme yapacaktır.?
Demek ki bu üyemizin ödediği aylık aidatlarının toplamına göre hak edişi 600 milyon lira olduğuna göre kefilsiz alabileceği kredi tutarı da 600 milyon x % 75 = 450.000.000.-TL.dır. Üyemiz bu miktarı sadece bir dilekçe ile alabilecektir. Biz bu üyemizin daha fazla miktarda kredi talebinde bulunduğunu, örneğin 8 milyar lira talepte bulunduğunu ve aldığı bu kredinin ihtiyaç kredisi olduğunu varsayalım. Çünkü iştirak payı oranları kredinin türüne göre değişiklik arz etmektedir. Şimdi bakalım bu üyemiz ne kadar talepte bulunabilecektir. Örnekte varsaydığımız bu üyemiz 850 milyon lira maaş alan bir üye olsun. Bir üyenin en fazla maaşının 1/3 ‘ünü (ki Sandık yönetimi olarak biz fazla risk doğmaması açısından ancak bu kadar taksit ödeyebileceğini varsayıyoruz)böyle bir kredi taksiti için ayıra bileceğini varsayarsak, bu üyemiz aylık 275 milyon taksit ödeyebilecek ve 2 yılını tamamlayan bir üye olarak 24 ay için 275*24= 6.600.000.000.-TL. kredi alabilecek gibi gözükmesine rağmen o kategori için limit 5 milyar olduğundan ancak 5 milyar kredi alabilecektir. Eğer 1 yılını tamamlamış bir üye olsaydı 275*12= 3.300.000.000.-TL. alabilecek olmasına rağmen o kategori için limit 3 milyar olduğundan 3 milyar kredi alabilecek idi. Biz örneğimizi 2 yıla göre yaparsak. Bu üyemiz Kefil şartını yerine getirmiş olmak kaydıyla, aylık %1,10’ dan 5 milyar kredi için, 24 ay vade de iştirak payı olarak 687.500.000.-TL.’yi peşin olarak sandığa ödeyecek, 4.312.500.000.-TL.nakit para almış olacak ve işlem yapılan ayı takip eden ay maaşından başlamak üzere aylık 208.334.000.-TL.’lık taksitlerini, 24 ay boyunca ödediği sandık aidatları dışında sandığa ödeyecektir.
KEFALET İŞLEMLERİNE İLİŞKİN ÖRNEKLEMELER: Normal şartlarda bir üye en fazla 2 (iki) kişiye kefil olabilir. Ancak, Kredi kullanmış bir üyenin diğer 2 üyeye kefaleti kendi kredi riskinin toplamını aşamaz. Aşması halinde sadece bir üyeye kefil olabilir.
ÖRNEK 1-) Bay Ahmet hiç kredi kullanmamış bir üye olsun. Bay Mehmet’e ve Bay Ali’ye kefil olabilir.
ÖRNEK 2-) Eğer Bay Ahmet 2,5 milyar kredi kullanmış bir üye olup ve 2 milyar borcu kalmış bir üye ise, Bay Mehmet 1 milyar, bay Ali 1 milyar kredi için Bay Ahmet’i kefil gösterebilecektir. Çünkü Bay Ahmet’in riski 2 Milyardır ve kefaleti 2 milyarı aşmamaktadır.
ÖRNEK 3-)Bay Ahmet 2.5 milyar kredi kullanmış ve 2 milyar borcu kalan bir üye ise, Bay Mehmet 1 milyar, Bay Ali’de 2 milyar kredi istemiş ise, Bay Ahmet, riski 2 milyar olduğundan ve her iki kredi talep edenlerin kredi tutarları toplamı 3 milyar olduğundan ve Bay Ahmet’in riskini aşmış olduğundan sadece bir üyeye kefil olabilecektir.
YARDIMLAR FONUNUN OLUŞUMU VE YARDIM ESASLARI: Madde 17: Sandıkta adı ne olursa olsun toplanan her türlü paraların, işletilmesinden veya kullandırılmasından sağlanan gelirlerin tümünden, sandığın yönetmelik gereğince zorunlu harcamalarının ve giderlerinin düşülmesinden ve diğer fonlar için ayrılması gereken tutarlardan sonra kalan tutar yardımlar fonunun kaynağını oluşturur. Bu fonda toplanan paralar, yönetimin belirleyeceği esaslar dahilinde üyeler menfaatine ve sandık amaçları doğrultusunda kullanılır. Bu fondan kullanılacak yardımların günün koşullarına göre hangi yardım için ne tutarda kullanılacağı, kime ne kadar ne şekilde yardım yapılacağı ile gerektiğinde yeni ek yardım unsurlarını da (Yakacak yardımı vs gibi) belirlemede Yönetim Kurulu yetkilidir. Üyeliği devam etmekle birlikte sorumluluklarını zamanında yerine getirmeyen üyeler bu haktan faydalanamazlar. Yardım hakkını her üye bizzat kullanmak zorundadır. Bu hak başkasına devredilemez. Bu yardımlar şunlardır: A-Ölüm Yardımı B-Emeklilik Yardımı C-Evlenme Yardımı D-Çocuk Yardımı Ölüm Yardımı Ödeme Esasları :
Ayrılma veya
çıkarılma nedeni ile üyelikten ayrılmış olanlara bu yardım yapılmaz. Ölüm
Yardımının hak sahiplerine ödenmesi için Resmi Makamlardan alınacak Ölüm
raporlarının veya defin izin belgesinin Sandığa verilmesi şarttır. Veraset
İlamı ve bunun gibi mirasla ilgili diğer belgelerinde ibrazının gerektiği
hallerde yardımlar bu belgelerin ibrazını takiben mirasçıların hepsi adına
veya vekaletlerini toplamış veya mutemet tayin edildiğine ilişkin
belgelerin ibrazı karşılığında ödenir.
Emeklilik Yardımı Ödeme Esasları:
Madde 20: Bu yönetmeliğin 19 cu maddesine istinaden hak kazanan kişilere, aşağıda belirtilen kademeli sisteme göre, aylık üye aidatlarını tespit eden Sandık Yönetmeliğinin 15 ci maddesine uygun olarak aşağıdaki şekilde belirlenmiştir. Toplam . 120.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 6.000.000.-TL. a) Toplam 120.000.001.-TL. – 240.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 7.500.000.-TL. b) Toplam 240.000.001.-TL. – 300.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 10.500.000.-TL. c) Toplam 300.000.001.-TL. – 360.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 12.500.000.-TL. d) Toplam 360.000.001.-TL. – 720.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 17.500.000.-TL. e) Toplam 720.000.001.-TL. – 1.080.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 20.000.000.-TL. f) Toplam 1.080.000.001.-TL. – 1.440.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 22.500.000.-TL. g) Toplam 1.440.000.001.-TL. – 1.800.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 25.000.000.-TL. h) Toplam 1.800.000.001.-TL. – 2.160.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 27.500.000.-TL. i) Toplam 2.160.000.001.-TL. – 2.520.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 30.000.000.-TL. j) Toplam 2.520.000.001.-TL. – 2.880.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 32.500.000.-TL. k) Toplam 2.880.000.001.-TL. – 3.240.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 35.000.000.-TL. l) Toplam 3.240.000.001.-TL. – 3,600.000.000.-TL.Sandık aidatı ödeyenler için: 40.000.000.-TL.
Emeklilik yardımı yapılır. Yukarıda belirlenen miktarlar 2004 ve 2005 senesi için geçerli olan miktarlardır. Sandığın yardımlar fonunda oluşacak net gelirler, emekli yardımlarının yukarda açıklanan rakamları karşılamayacak halde olması halinde, aktueryal hesaplar sonucuna göre Yönetim kurulu tarafından tespit edilecek miktarlar ve kademeler dağıtıma esas alınır. Yukarıda belirlenen toplam yatırılan aidat ve bu tutara isabet eden emeklilik yardım miktarları gelecek her iki yıl için Sandık Yönetim Kurulu tarafından, biten iki yıla ait açıklanan Devlet İstatistik Enstitüsü yıllık enflasyon oranları doğrultusunda ve Sandık aktueryal hesapları sonucuna göre yönetim kurulunca belirlenir.
ÖRNEK ) Sandık üyeliğinde sorumluluklarını aksatmamış ve 1 yılını dolduran, yıllık ödediği aidat toplamının 85 milyon lira olduğunu varsaydığımız bir üyemiz, emeklilik yardımından faydalanmak için müracaat ettiğinde ne kadar bir yardım alacaktır.? Örnekteki bu üyemiz müracaatı sonunda 6.000.000.-TL.emeklilik yardımı alabilecektir.
Evlilik ve Çocuk
Yardımı Ödeme Esasları: Çocuk Yardımı: Üyelerimiz, Çocuk Yardımından, sadece kendi çocuklarının doğumu halinde, Sandık başkanlığına yazacakları dilekçe ekine Çocuklarının doğduğunu tevsik eden “doğum belgesinin” fotokopisini eklemek suretiyle Yönetim Kurulu kararı ile ve yine yönetimin belirleyeceği miktarlarda Çocuk yardımından faydalanabilirler. Çocuk yardımından faydalanmak için üyenin Sandık aidatlarından dolayı Sandığa borcunun bulunmaması gerekir. Sandıktan ayrılanlara veya Yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılanlara bu yardım yapılmaz.
YÜRÜRLÜK
|